ArtenAnnie.reismee.nl

Kangaroos, Falls and Whitsunday Islands

Lieve allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat we een reisverslag hebben geschreven, want we willen jullie niet elke week vermoeien met onze verhalen.
Waar waren we ook al weer gebleven. Maryborough. We waren nog vergeten te vertellen dat toen Annemieke aan het rijden was ze een motoragent met sirenes en al in haar achteruitkijkspiegel zag, die alle auto's achter haar in haalde. Waarom hij ons niet inhaalde snapte ze niet. En toen hij met zijn arm een beweging naar links maakte snapte ze al helemaal niet wat hij bedoelde. Moeten we opzij zodat hij erlangs kan of moesten we aan de kant? Arthur zei dat Annemieke maar even moest stoppen aan de kant. Maar hier zijn de wegen niet zoals in NL., met een vluchtstrook. Hier hebben ze een ruimte van een halve meter (en vaak ook fietsers op de snelweg) en Annemieke was niet van plan om daar te stoppen. Toen er een afslag naar links kwam gingen we daar maar in, zodat we konden zien of die agent nou ons moest hebben of dat hij door zou rijden. Helaas bleef deze motormuis in de achteruitkijkspiegel zichtbaar en wisten we zeker dat hij het op ons gemunt had. Even schoten de gedachten over een ontsnappingspoging door ons hoofd maar na enkele overwegingen zetten we de auto toch maar aan de kant. De agent was heel aardig en hij vond het niet erg dat we zo ver waren doorgereden, omdat we niet wisten wat we moesten doen. Het probleem was dat we met een verlopen sticker op onze auto reden. Je moet hier een sticker hebben op je auto, dat is het bewijs dat hij is geregistreerd maar wij hadden de vorige sticker er nog op zitten. Een nieuwe stickers hadden de oude bewoners van Betty nooit gekregen, en wij dus ook niet. Na een rijbewijscontrole en blaastest mochten we weer door rijden.

In Maryborough zijn we naar het huis geweest van de schrijfster van Mary Poppins en hebben we het standbeeld van Mary Poppins gezien.

We zijn een nacht in Bundaberg gebleven (daar wordt de Bundaberg rum gemaakt) en toen naar via Agnes Water naar Town of 1770 gereden. Dit is de stad waar Captain Cook in 1770 voor het eerst in Queensland aankwam. We hebben gezwommen in de zee en zijn naar een look out geweest. Vanaf hier tot Cairns kunnen wij niet meer in de zee omdat er in deze periode Marine Stingers zitten, deze kwallen zorgen voor pijn, verlamming en soms zelfs de dood. Dat risico nemen we niet en wij zwemmen lekker overal in lagoons! Op sommige plekken hangen ook speciale netten in de zee zodat je daar wel kan zwemmen.
In 1770 hebben we een hele mooie zonsondergang gezien vanaf het strand.

De volgende dag zijn we naar Gladstone gegaan. We liepen door het stadje heen en zagen overal langs de weg ouders op stoeltjes zitten en kinderen met tasjes staan. Toen we even later harde muziek hoorden zijn we gaan kijken wat er was. Er kwam een hele parade langs, en al die mensen deelden snoep uit! Alle kinderen propten hun tassen vol en wij hebben ook wat kunnen bemachtigen. Toen we een plek hadden uitgezocht op de kaart en erheen waren gereden bleek daar een kermis te zijn! Even overheen gelopen en waarvan we dachten dat het alleen in Nederland bestond hadden ze hier ook; Dutch mini pancakes. Oftewel: poffertjes!
Een andere plek gezocht en die avond een heerlijke maaltijd gemaakt. Tagliatelle met garlic prawns, hmmmmm.

Omdat er in Gladstone niet veel meer te doen was de volgende dag naar Rockhampton gegaan. Hier zijn we naar de Botanic gardens en de Zoo geweest. Voor het eerst hebben we hier levende kangaroos gezien! (dode kangaroos liggen hier vaak langs de weg, want die worden vaak aangereden, heel zielig om te zien) Wat een leuke, grappige beestjes. Ook hebben we wombats, dingo's, apen, slangen, koala's, vogels en nog meer dieren gezien!

Vlakbij Rockhampton zijn de Capricorn Caves. Naast de Caves is een camping en daar zijn we heen gegaan. Toen we aankwamen zagen we kangaroos staan! Onze eerste wilde kangaroos! Levend, en gelukkig niet dood langs de weg.
Alle medewerkers hadden ons verteld hoe geweldig de Caves pub was en hoe lekker eten ze wel niet hadden. Nadat we de Caves hadden bezocht (erg indrukwekkend), gezwommen hadden en kangaroos hadden gefotografeerd wilden we gaan eten bij die pub. Na 2 minuten gezeten te hebben wisten we het al; dit is niks. We zijn terug gereden naar Rockhampton en hebben daar lekker gegeten!

Toen we de volgende dag uit wilden checken zagen we weer kangaroos! Uit enthousiasme om nog meer foto's te maken viel helaas onze camera uit het hoesje, op de grond. Eerst leek er niks aan de hand te zijn, maar toen we wilden inzoomen werkte dat niet. En toen bleken alle knopjes niet meer te werken. Gelukkig hadden we alle foto's nog wel! We zijn naar Mackay gereden en hebben daar voor een nieuwe camera gekeken.
Nadat we na drie uur een nieuwe camera hadden gekocht, zijn we gaan zwemmen in de blue water lagoon. Daarna zijn we via onduidelijke wegen en door sugarcane fields naar Finch Hatton Gorge gereden. Hier moesten we met de auto over bruggetjes heen rijden waar riviertjes overheen stroomden. Gelukkig kon Betty het aan. Na een stevige wandeling op slippers door het oerwoud kwamen we bij de Araluen Falls. Super mooie waterval met een swimminghole. Het water is super lekker om in te zwemmen maar heel koud! We zijn ook nog via een soort jungle book achtige route naar the Wheel of Fire gelopen. Ook een fall met swimminghole, maar dan aan het begin van de rivier, helemaal boven de Araluen Falls. Omdat hier nergens lantaarnpalen staan wilden we voor het donker werd al gaan rijden. We waren al en aardig stuk op weg toen we opeens op een weg kwamen die ons niet bekend voor kwam. Bij een huis hebben we voor de zekerheid even de weg gevraagd en omdat ook de kleine dorpjes in de buurt geen goede optie waren zijn we teruggereden naar Mackay.

De volgende dag zijn we naar Cape Hillsborough gegaan. Een plaatsje waar het regenwoud aan het strand grenst en waar veel kangaroos en wallabies zouden zijn! We hebben een hele lange walking track gelopen met heel veel lookouts en mooie plekken. Tijdens het avondeten werden we de hele tijd gestoken door mini vliegjes, die je pas zag en voelde als ze al hadden gestoken: Sandflies. Wij dachten; die kleine vliegjes kunnen niet zo veel kwaad doen. Wordt vervolgd.
Met zonsondergang gingen we naar het strand om te kijken of we al kangaroos en wallabies zouden zien. Die zouden bij zonsondergang en zonsopgang namelijk op het strand zijn. We hebben een paar wallabies gezien. Ze lijken heel erg op kangaroos, maar naast dat ze kleiner zijn zie je wel verschillen.
We hadden de wekker op 5:00 gezet, en gingen in pyjama naar het strand om nog meer kangaroos en wallabies te spotten! Opeens zagen we een wallaby zitten. Deze was een beetje schuw en we konden niet heel dichtbij. Arthur zag zo'n 200 meter verderop een hele groep wallabies zitten. Terwijl we naar ze toeliepen kwam die eerste achter ons aan gesprongen. Als wij stopten en ons omdraaiden stopte hij ook. 2 wallabies uit die groep begonnen met elkaar te vechten, een soort van boksen, echt zoals je dat zou verwachten! We hebben ook nog 1 kangaroo gezien. Deze was minder cameraschuw en we hebben heel veel foto's met deze kangaroo gemaakt. De zon kwam net op dus hebben we super mooie foto's!

Na Cape Hillsborough zijn we via de Cedar Creek Falls naar Airlie Beach gereden. Vanuit hier kan je heel goed naar de Whitsunday Islands. We hebben geskypt met onze ouders en Roderick, heel leuk! De volgende dag was het Pasen, maar het paasontbijt ging niet zoals gepland, omdat 1000 bultjes besloten hadden mee te feesten. We zaten helemaal onder de rode vlekken en bulten die nog zo veel erger kriebelen dan muggenbulten. Voor foto's stuur even een privé bericht. (grapje)
In de avond gingen we rond 8 uur op zoek naar een plek om te eten. Ongelooflijk maar waar; bijna alles was al dicht! Ze kennen hier duidelijk de second shift niet! Gelukkig was een backpackerscafe nog open, waar we heel goed en vooral goedkoop hebben kunnen eten!

De volgende dag gingen we naar de Whitsunday Islands! We gingen met een powerboot met 900 pk! Onze eerste stop was bij 'shark'bay, daar hebben we gesnorkeld! Het was super leuk en mooi maar ook wel eng om te doen. (vond Annie) We hebben veel mooie eilanden bekeken vanaf de boot en zijn toen naar Whitehaven Beach gevaren, wat beter Whiteheaven kan heten. Het water was super helder en blauw en het zand heel erg wit en zo fijn dat je je sieraden er mee kan oppoetsen! Hier hebben we geluncht en gechilled en de nodige fotoshoots in het mooie water gehouden.

Na Whitsunday Islands hebben we de ondergaande zon gevolgd naar Bowen. Heel leuk, leek het langer licht. Bowens enige leuke was dat hier een stuk van de film Australia is opgenomen! Omdat er verder niks aan was zijn we na 1 dag al naar Townsville gegaan. Een grote stad met uitzicht op Magnetic Island. Hier zijn we ook naar de bioscoop geweest; American Pie kunnen we toch niet aan ons voorbij laten gaan!
Beetje jammer dat toen wij terugkwamen van het eten dat Annemieke haar bikini was gejat! We hangen onze handdoeken en zwemspullen altijd uit over de spiegels en aan de deuren, maar dit keer was er blijkbaar iemand die de bikini zo mooi vond dat hij is meegenomen!!

Na Townsville zijn we naar de Big Crystal Creek gereden. Hier hebben we gezwommen in Paradise Waterhole en er waren veel natuurlijke Rockslides waar je heel leuk af kon glijden! In al deze waterholes zijn we met onze duikbril op zoek gegaan naar 'schatten'. We hebben wel 10 cent gevonden (een verroest muntje uit 1988!) en een soort ketting ... Helaas met plastic hanger. We zijn ook nog naar Jourama Falls geweest, daar hebben we voor het eerst turtles gezien!
Daarna zijn we doorgereden naar de Wallaman Falls. De hoogste singledrop waterfall in Australie; 300 meter hoog! We moesten een lange rit door de bergen maken om bij de fall te komen. Omdat het al donker werd gingen we meteen naar de camping, en zouden we de volgende dag de fall gaan bekijken. Het regende die nacht, maar dat betekent dat de falls alleen maar mooier zijn en dat was dus niet erg. Toen we dus de volgende ochtend vol nieuwsgierigheid naar de fall gingen was het een enorme teleurstelling dat we helemaal niks konden zien. Een dikke laag mist zorgde ervoor dat we niet eens 1 meter vanaf de lookout konden zien!! Heel jammer.

Hierna gingen we naar Cardwell, maar omdat daar echt helemaal niks te doen was, gingen we naar de Murray Falls. Al weer heel mooi. We zijn 1 nacht in Mission Beach gebleven (hier zat er een felgroene kikker in onze wc, toen Annemieke wilde kijken of het een echte was, en geen leuk zeepje, begon hij te springen in de pot), maar door het slechte weer wilden we door rijden in de hoop dat het beter zou worden. Daarom zijn we naar Innisfail gereden waar we in het infocentre te horen kregen dat het voorlopig nog slecht weer blijft! Het regent al een paar dagen en er is geen straaltje zon te zien.

We gaan de komende dagen via een binnenlandse route naar Cairns; de Atherton Tablelands. Hier is heel veel te zien en schijnt heel mooi te zijn. We zijn al bijna bij Cairns, onze eindbestemming in Australie. Gelukkig hebben we nog 1 maand hier voordat we alweer naar Bali gaan! Over 1 week zijn we alweer 2 maanden weg!

We hopen jullie allemaal snel te spreken en snel te skypen met jullie!!
Heel veel liefs,

xxxxx A & A

Jacques

Fantastisch verhaal weer! Ik rij nu met Ton naar de Lokeend, die naar Nieuwkoop gevaren moet worden. Hele goeie reis verder en ik ga genieten van jullie foto's!

Pepita

Hi lieve A & A, niet te lang wachten met jullie volgende verhaal hoor. Het is zo leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en die foto's zijn ontzettend mooi om te zien. Liefs van Pepita en Maxje

r.oomen@ziggo.nl

wat een fantastische berichten weer!! zoooo leuk. en dat die dieren je uiteidenlijk volgen is natuurlijk des Oomens, die mogen ons wel!!
tsja , een gestolen bikini van Annemieke is natuurlijk niet leuk maar Art, ik zou er niet zo mee zitten, integendeel!!
wat een mooie fot's ook weer.ik /wij genieten ervan!!

Hilda en Siebe

Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal beleven. Volhouden hoor! En gaaf die foto's met kangaroos. Genieten he. Dikke knufs xx

Liliane

Eej Globe-trotters, het was weer een feestje om jullie belevenissen te lezen met de bijbehorende prachtige foto's. Maar goed dat Annie de kikker niet gekust heeft, de prins was natuurlijk al aan haar zijde ;). Fijn dat Betty in 'good shape' blijft. Enjoy en veel liefs.

Frank

Hey Art & Annie;)!

Wat een verhalen zeg, geweldig! En dan nog te bedenken dat jullie waarschijnlijk niet eens alles opschrijven wat je beleeft:p Ik haal net jullie kaartje uit mn brievenbus hier in Grunn, hij is veilig aangekomen. Heel erg leuk, dankjewel:) (wie heeft die kangoeroe getekend?) Mijn trip naar Estland is alweer een tijdje geleden, maar hij was zo leuk dat ik met vrienden in de zomer weer terug ga!
Blijf lekker genieten daar in Australië, ik hoop dat Bali net zo geweldig gaat worden!

Take care!

Frank

opa en oma

Lieve A en A,
Wij zijn net uit Kirkenes (Noorwegen) met de Trollfjord
vertrokken op weg naar de Lofoten. Schitterende reis. Heerlijke maaltijden en prachtige zeegezichten. Temperatuur rond de 2 graden C. Bij jullie zal dat wel anders zijn. Overmorgen excursie op de Lofoten. A.s. zondag zijn we weer thuis. Jullie nog een prettige vankantie toegewenst. Heel veel liefs, opa & oma.