ArtenAnnie.reismee.nl

Laatste reisverslag: Bali en Gili!

Lieve allemaal,

Het is al weer drie weken geleden dat we wat hebben laten horen, deze laatste drie weken zijn zo snel voorbij gegaan! We hebben zo veel leuke dingen gedaan en gezien, en zitten op dit moment al weer in het vliegtuig naar Singapore dit verslag te schrijven.

We zullen vertellen over Bali en Gili: eindelijk waren we er dan. De eerste uren was het heel erg wennen aan alle gewoontes en gebruiken hier. Na wat opdringerige 'behulpzame' mannetjes ontweken te hebben -Arthur sloeg ze heldhaftig van ons af- op het vliegveld werden we met een taxi naar ons hotel gebracht. Een ervaring op zich, zo een taxirit! Iedereen gaat kriskras door elkaar en leek eigenlijk maar wat de doen. We gingen er maar van uit dat dat hier hoort en dat het goed zou gaan. In ons hotel (heel mooi en goedkoop in vergelijking met Australië) konden we even bijkomen van deze cultuurshock!

De volgende ochtend werden wij opgehaald en naar het surfkamp in Canggu gebracht. We konden Bali voor het eerst bij daglicht zien: veel winkeltjes, puinhoop, Buddhas, rijstvelden, scooters, villa's, honden en offers. Eenmaal aangekomen op de locatie zagen wij onze accommodatie voor die week: een enorme villa met zwembad, staff, heerlijk eten en heel veel chille dingen!
Op het moment dat wij naar binnen liepen hoorden we meerdere keren 'oh mijn god!' en kwam er een meisje op Arthur afgelopen: zij bleken elkaar te kennen van werk uit Den Haag, maar wisten niet dat ze in dezelfde week in het zelfde kamp zaten! Het meisje, Lotte, en haar vriendin Elianne gingen wel na 3 gezellige dagen alweer weg. Er waren inmiddels al 2 nieuwe Nederlande meisjes aangekomen, Lena uit Nijmegen en Novel uit Leeuwarden. Met hen en de anderen uit Zweden, Noorwegen, Denemarken en andere landen hebben we nog een paar hele gezellige dagen gehad! We hebben echt geluk gehad met de leuke mensen die we in de villa hebben ontmoet. Afspraken om gezellig een keertje naar Zweden te komen zijn al gemaakt! ;-)
Het surfen zelf was echt super leuk! We hebben 6 lessen gehad en het ging heel erg goed. We hebben er heel veel foto's van, maar die komen later op de site.
We kregen les van Rip Curl School of Surf in Legian. Elke ochtend werden we opgehaald bij de villa en na de lunch weer teruggebracht. Met Lena en Novel hebben we veel op de scooter rondgereden en ook hebben wij paard gereden bij ondergaande zon, op het strand. Arthur ging zelfs in galop, en Annemieke bleef gezellig aan een lijntje met haar paard, vlak bij de mannetjes van de manege (en viel er bijna van af, maar dat ter zijde).
In de villa kregen we elke ochtend heerlijk ontbijt en heerlijk avondeten. Nog even over onze kamer in de villa: we hebben nog nooit zo een mooie kamer gehad. In het bed kon je verdwalen, de badkamer was uitgerust met regendouche etc, en we hadden een super groot balkon met mooi uitzicht.

Met de mensen uit de villa zijn we twee keer uitgegaan in Kuta, de toeristenstad van Bali, en dat merkte je ook meteen! Wel heel leuk, er zijn hele vette clubs met tien verdiepingen etc waar je makkelijk kan verdwalen. Eenmaal terug in de villa hadden we onze after-pool-party, waarbij we de mensen die al sliepen wakker probeerden te maken met liederen als 'met Romana op de scooter' en dergelijke.

Ook hebben we mensen van de Spa 'besteld' bij de villa: Annie kreeg een pedicure aan huis en Arthur kreeg weer een lekker kort koppie.

Na een top week werd het tijd om ons paleisje te verlaten. We gingen samen naar Kuta voor een paar dagen. Op het strand werden we van alle kanten belaagd met 'Massaas??' (massage), 'Bracelet?', etc etc etc! Ze proberen hier iedereen van alles aan te smeren, en steeds lag er een hele berg spullen om Annemieke heen, die de verleiding van het kijken ('Ja,ja, please have look!') niet kon weerstaan. In Kuta hebben we lekker gegeten, bij het zwembad gelegen, gewinkeld in een mooi nieuw shopping center en dat soort dingen gedaan.

(Inmiddels zijn we op Singapore Airport en moeten we nog 5,5 uur wachten!)

Na drie dagen Kuta zijn we met Lena naar Denpasar gegaan, omdat daar leuke markten zouden zijn! Dit zouden must-sees zijn, die je niet over kon slaan. Maar het was een grote teleurstelling, het waren eerder vuilnisbelten; het was een grote rotzooi en het stonk er enorm. Daarom zijn we maar bij de pizzahut gaan chillen. We besloten om mee terug te gaan naar Kuta om te eten. Helaas hadden wij al een hotel in Denpasar betaald, dus moesten we na het eten terug. (Art had niet eens gegeten, want hij had al 5 dagen buikpijn! Gelukkig is dat nu al een tijdje over)
Wij pakten een taxi naar Denpasar rond half 11. Vier taxi's en vier uur later lagen we in bed. Om een lang verhaal kort te maken: dit hotel was onvindbaar! Geen enkele taxi chauffeur kon het vinden. We hebben zelfs nog Google maps en alles gebruikt om er te komen, we hebben een uur rond gelopen, we hebben de politie ingeschakeld, en nog bleef het hotel onvindbaar! De laatste taxichauffeur is met ons alle kleine straatjes in de buurt ingereden om te kijken of we daar moesten zijn. Ook hij had -net als anderen hadden geprobeerd- 10 mensen gebeld voor informatie. Uiteindelijk reed hij snel een hele andere kant op. Toen we na een paar minuutjes een straat ingingen en we het bord van het hotel zagen staan waren we zo opgelucht! Heel raar dat zelfs Google Maps het verkeerd aangaf, maar gelukkig waren we er gekomen!!

We hadden al besloten om meteen Denpasar te verlaten de volgende ochtend, en met een Shuttlebus naar Ubud te gaan. Ook dit is weer een heel verhaal: in de ochtend kon natuurlijk de taxi die ons op zou halen het ook niet vinden. Dus wij wachten en wachten maar het duurde wel erg lang en we zouden het niet meer gaan halen ... :-( Toen heeft de man van ons hotel geregeld dat de shuttlebus ons in Denpasar zou komen ophalen. Wij blij dat het geregeld was, totdat hij gebeld had met de chauffeur: die zou helemaal niet langs Denpasar gaan, maar langs Sanur, een half uurtje tot (in de drukte) een uurtje rijden. Gelukkig (en terecht: deze man had de avond ervoor 15 x de telefoon niet opgenomen, toen wij dus waren verdwaald!!) werden we naar Sanur gebracht en konden we eindelijk naar Ubud!

In Ubud werden we meteen van alle kanten aangevallen, door mannetjes die wel een hotelletje voor ons hadden. Wij hadden zelf al een hotel uitgezocht dus gingen we daar naartoe. Onderweg kwamen we weer een mannetje tegen die ook wel een hotelletje had voor ons. Ook hem moesten we afwijzen. We hebben wel geregeld dat we werden gebracht achterop de scooter naar ons hotel voor 2 dollar! We zijn hier 3 nachten gebleven en hebben hier heel veel leuke dingen gedaan! We zijn naar een doolhof van marktjes geweest, Royal Palace en Water Palace gezien, traditionele balinese dans en muziek meegemaakt tijdens het eten, scootertje gehuurd en daarmee naar het apenbos, de Goa Gajah, Gunung Kawi (heeel mooi, mooi uitzicht, mooie natuur, mooie tempel, en het was heeel warm) en nog een andere tempel geweest. Bij alle tempels moesten we een Sarong aan, eerst erg vreemd, maar dit hoort erbij dus doen we dat gewoon. Het was allemaal super vet en mooi om ook deze kant van Bali te zien!

Ubud hadden we gezien en we wilden wat anders. Impulsief boekten we veel eerder dan gepland 2 tickets voor de fastboat naar Gili Trawangan!
In de ochtend werden we om 7 uur opgehaald om naar de boot van 9 uur in Padangbai gebracht te worden. Na heel wat -misselijkmakende- golven en wat dolfijnen later kwamen we aan op Gili/Paradise! Wat een ongelooflijk mooi eiland! Overal zijn prachtige stranden en mooie uitzichten, er zijn geen motorvoertuigen en honden en alles werd met paard-en-wagen, lopend of met de fiets gedaan. We zouden Novel hier weer meeten en zijn met z'n drieën naar een hotelletje gegaan. Even een korte samenvatting van wat we op dit eiland hebben gedaan: gechilled, gezond, uit gegaan, Full Moon party, geslapen op het strand, alleen maar lekker gegeten in alle chille tentjes die je daar hebt, gefietst om het eiland, gesnorkeld, sunsets en sunrises gezien en nog heel veel meer leuke dingen. Ons hoogtepunt hier was het duiken. We hebben vier keer gedoken in drie dagen. Dit was zo ongelooflijk vet, zo mooi en raar om 18 meter onderwater te 'zitten'. Dit is een totaal andere wereld, en we hebben de meest vette, mooie, lelijke, vieze, kleurrijke en enge zeedieren gezien. Bijvoorbeeld schildpadden, een vis van ongeveer 1,5 meter: bumbhead parrotfish, een cuttlefish, lionfish en triggerfish. Nemo niet te vergeten! En nog zoveel meer. We hebben onze PADI Open Water gehaald! Super leuk!

Na 6 hele leuke dagen moesten we helaas dit prachtige eiland verlaten, want de volgende dag (vandaag) zouden we weer richting Nederland vertrekken. Na nog 1 nacht in Kuta zijn we vanochtend naar het vliegveld vertrokken en nu zijn we dus al in Singapore!

Op Bali hebben we veel in Warungs gegeten, dit zijn kleine, Indonesische eettentjes, waar we heerlijke traditionele Indonesische gerechten gegeten hebben, en lekker goedkoop. Natuurlijk zijn we ook veel naar de Spa geweest! Heerlijke massages en scrubs, waxes, manicures, pedicures en facials!
We hebben echt ongelooflijk van Bali en Gili genoten en we vinden het eigelijk heel jammer om nu al weer weg te gaan.

Want ons vertrek uit Bali betekent echt het einde van onze reis. Een reis die bijna 4 maanden geleden begon. Waar wij samen meer dan een half jaar heel hard -5 verschillende baantjes- voor hebben gewerkt. Het was een erg indrukwekkend reis die we nooit zullen vergeten. We hebben in 4 maanden heel veel geleerd. We hebben de mooiste dingen gezien in Australië en op Bali, we hebben een auto gekocht en verkocht, we zijn problemen niet uit de weg gegaan, hebben overal zelf oplossingen voor gezocht en hebben hele leuke mensen ontmoet.
We zijn 4 maanden samen geweest en dit was meer dan fantastisch.
We weten dat veel mensen zich afvroegen of het wel verstandig was om samen zo lang op reis te gaan. Maar we hebben niet alleen onszelf maar ook elkaar nog beter leren kennen en het is nog steeds geweldig en heel leuk. Als we het geld en de tijd zouden hebben, zouden we morgen meteen weer een vliegtuig pakken richting een ander mooi land in de wereld - wat we later sowieso nog gaan doen samen!!!

Naast de liefde die wij hebben gekregen voor het reizen en naast dat wij graag nog wat langer weg zouden blijven om leuke dingen op de wereld te doen en te zien, vinden wij het heel leuk om iedereen weer te kunnen zien en te spreken morgen!
We kijken uit naar het leven als student volgend jaar en kunnen niet wachten om dat ook te ontdekken.

Over een paar uur stappen wij weer in het vliegtuig; 13 uur (over NL heen) naar Londen. Dan nog 2 uurtjes wachten (op een vlucht van 1 uur) voordat wij onze laatste vlucht van deze reis hebben: Naar Amsterdam. Om 10.40 landen wij op Schiphol.

Nu gaan wij nog even chillen op dit enorm grote vliegveld ;-)

Heel veel liefs van de enige echte Arthur en Annemieke xxxx

PS. Foto's zetten we er later nog op, want dat gaat een beetje lastig hier op het vliegveld!

Jacques

Wat een fantastisch en voor wat betreft het slot van het verslag, ontroerend verhaal. Jullie hebben het geweldig gedaan en ik gun jullie zo nog een paar maanden globetrotten. Maar het weerzien op Schiphol morgen lonkt ook!
Het Welcome Home Dinner van a.s. zondag zal geen rijst bevatten ...
Nog een goed verblijf op de luchthaven van Singapore, een hele goede terugvlucht en tot morgen!
De Paps

rob oomen

ik ben gewoonweg trotst op juliie!!

Walter

Top verhaal weer. Welcom home

Liliane

Wat heb ik de afgelopen maanden genoten van jullie mooie verhalen en foto's. Ik ben ervan overtuigd dat deze ervaring jullie leven in vele opzichten heeft verrijkt. Verheug me nu op jullie terugkomst.
xxx trotse moeder

Jacques

Wat een prachtige laatste fotoserie! Dank jullie wel voor deze mooie plaatjes. De Villa: helemaal goed! Jullie snappen 't.